site.btaВ Ямбол ще реставрират часовниковата кула, единственият у нас в миналото конски трамвай и Брънековата къща по трансграничен проект с Одрин

В Ямбол ще реставрират часовниковата кула, единственият у нас в миналото конски трамвай и Брънековата къща по трансграничен проект с Одрин
В Ямбол ще реставрират часовниковата кула, единственият у нас в миналото конски трамвай и Брънековата къща по трансграничен проект с Одрин
Брънековата къща в Ямбол. Снимка: Мира Безус/БТА (архив)

В Ямбол предстои да бъдат възстановени обекти с историческо и културно значение по съвместен трансграничен проект с общината в Одрин. Проектната идея включва реставрация на градската часовникова кула, вътрешната част на Брънековата къща и единственият у нас в миналото конски трамвай. Дейностите ще бъдат финансирани по програмата ИНТЕРРЕГ – ИПП България – Турция 2021 – 2027 г., съобщиха от общинския пресцентър. 

Според историка Христина Женкова, за часовниковата кула в центъра на града се споменава за пръв път в пътеписа „Пътуване през Балкана“ на английския граф пътешественик Джордж Кепъл, посетил Ямбол през 1829 г. Изградена е през XVIII в. по решение на занаятчийски еснафи и платена с техни средства. Часовниковата кула функционира и след Освобождението, но е разрушена по-късно за нуждите за развиващия се град. Как е изглеждала часовниковата кула се добива представа единствено от картина на Иван Славов, който е ученик на Жорж Папазов, рисувана през 1894 г. на завесата за ямболското читалище.

Дековилната железница, наречена „конски трамвай“, е била единствена в България и втора на Балканите след истанбулската. Дългата 52 км и широка 60 см линия е свързвала Ямбол и Елхово. Обслужвала се е от четири вагона – два товарни и два за пътници. Тежали са тон и половина, теглени от четири коня в два впряга.  Последният курс на конската железница е в края на юли 1929 г. Преди да бъде построена, намерението е било за изграждане на железопътна линия по решение на Министерският съвет през 1910 г. Избухването на Балканската война обаче отлага начинанието. Необходимостта от железен път за транспортиране на муниции и храни за фронта налага построяването на железница с конска тяга.

Третият обект, който е включен в проекта е емблематичната за Ямбол Брънекова къща, на която в момента се прави основен ремонт. Тя е построена около 1908 година, когато роденият в Трявна адвокат Петър Брънеков се установява в Ямбол. Къщата има влияние както от тревненската архитектура, така и от сецесиона в алпийски стил. Сградата е обявена за архитектурен паметник на културата от местно значение през 1999 г. Повече от 20 години обаче бе изоставена от наследниците си и се рушеше. Общината откупи Брънековата къща от наследниците на имота за 130 хил. лева през 2021 г., след решение на местния парламент. През февруари тази година местната управа обяви и дарителска кампания за реставрацията ѝ. До момента са събрани над 46 хил. лева, показва справка на сайта на Общината.

Интересна и полезна информация за политиките на сближаване на ЕС може да намерите в специалната страница на БТА "Европа в България: Общо бъдеще". 

/ЛРМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:08 на 17.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация