site.btaИкона, която изобразява Успението на Пресвета Богородица, бе открита в църквата „Света Троица“ в Мадисън, Илинойс


В процеса на разчистване в Българската източноправославна църква „Света Троица“ в Мадисън, Илинойс (САЩ), през уикенда беше намерена икона, надписана отзад с езика от преди езиковата реформа от 1945 г. Българско семейство през 1961 година моли за освещение на иконата и за молитвена подкрепа за починалите близки на семейството. Това съобщи храмът на Фейсбук страницата си.
Църквата сподели в социалната мрежа значението на иконата, която изобразява Успението (Кѝмѝсис) на Пресвета Богородица, един от най-големите празници в Православната Църква, честван на 15 август.
Храмът изброи и основни елементи на иконата. Това са:
Богородица на одъра: В центъра е Пресвета Богородица, положена на одъра, заобиколена от светите апостоли, които по предание били чудесно събрани от различни краища на света, за да присъстват на нейното успение.
Христос държи малко дете: Над Богородица стои Господ Иисус Христос, Който държи сияещо дете, увито в бяло – това символизира душата на Пресвета Богородица. Този образ напомня за иконите на Рождеството, но с разменени роли: Майката, която някога държеше Богомладенеца, сега е приета от Него във вечния живот.
Отсечените ръце: В долния десен ъгъл ангел отсича ръцете на един мъж – това е Йефония, юдейски свещеник, който се опитал да обърне одъра на Богородица от враждебност. Според Свещеното Предание, той бил незабавно наказан – ангел отсякъл ръцете му. След покаяние, те били чудесно възстановени. Това подчертава светостта на Богородица и небесната почит към нейното пречистено тяло.
Ангели и апостоли: Присъствието на ангели и светите апостоли подчертава светия характер на събитието и значението на Богородица в домостроителството на спасението. Свети Йоан Богослов често е изобразен до главата ѝ, тъй като тя живяла с него след Разпятието, според Христовата заповед (Йоан 19:27).
Богословско значение: Успението на Пресвета Богородица не е просто смърт – това е „заспиване“ (кимѝсис), което насочва към възкресението и вечния живот. Според православното предание след три дни Богородица била телесно възнесена на небето. Това учение е засвидетелствано от слова на светци като:
Св. Йоан Дамаскин, който казва: „Нейното пречистено тяло не остана на земята, а беше взето на небето“.
Св. Андрей Критски, който нарича успението ѝ „преход към живота“.
Празникът прославя Богородица като първа и най-велика сред светиите, и като предобраз на всеобщото възкресение, което предстои.
Смъртта в православието: Успение, а не край.
В православната традиция смъртта не е окончателен край, а временна раздяла на душата от тялото, до деня на всеобщото възкресение. Това е особено ясно изразено в самия термин „успение“ (от гр. κοίμησις – „заспиване“), който Църквата използва за смъртта на светците.
Представители на българската общност се включиха в есенното почистване на храма и през изминалите уикенди. Доброволците разчистваха балкона на църквата, който предстои да се превърне в музеен кът на българската духовна история в Средния Запад.
Сортираха се старинни предмети и документи. „Най-старата българска църква в САЩ пази невероятна история на поколения българи, които през десетилетията са се черкували в нашия храм и са служели на Господа и един на друг заедно в него“, отбелязаха от храма.
/ИКВ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина