site.btaТеодор Ушев: Чрез конспиративните теории човек се опитва да намери достъпен начин за обяснение на сложните неща

Теодор Ушев: Чрез конспиративните теории човек се опитва да намери достъпен начин за обяснение на сложните неща
Теодор Ушев: Чрез конспиративните теории човек се опитва да намери достъпен начин за обяснение на сложните неща
Снимка: Даниел Димитров /БТА

Изложбата „Знаеш ли, че...? Теории на конспирацията“ на Теодор Ушев бе открита в Българския културен институт „Дом Витгенщайн“ във Виена, Австрия, на 4 юни. Експозицията ще може да бъде разгледана до 26 юни, информира по-рано за рубриката „БГ Свят“ на БТА екипът на Българския културен институт във Виена (с директор проф. Румяна Конева).  

Дни преди откриването на експозицията блогът на българите в Австрия „Меланж Булгарен“ публикува интервю на Елица Ценова с Теодор Ушев. 

Как успявате да трансформирате дезинформацията в изкуство?

Всъщност това беше и основното ми предизвикателство. Аз вярвам, че изкуството може да се случи от всичко и не е задължително да е непременно красиво и изящно. Понякога грозното, гротескното е по-интересно за рисуване. При тези картини използвам стара техника, позната от Индонезия – батик. При нея се рисува с восък, а след изчистването му остава само боята. Това е един от най-старите и възвишени начини за рисуване върху плат, но в моя случай тази фина техника се прилага върху груб брезент от военни палатки, което засилва контраста.

Първоначалната ми идея беше да изложа само пейзажи, които съм рисувал в последните години, но мястото на изложбата – Виена и още повече „Дом Витгенщайн“, ме предизвикаха да работя по темата за конспиративните теории, шпионажа, дезинформацията. Виена винаги е била пресечна точка на различни интереси, а красивата сграда, проектирана от философа Лудвиг Витгенщайн, има невероятна съдба. Тук Маргарет Стоунбъро  е събирала интелектуалния елит, след заминаването ѝ за Америка сградата е превърната в лазарет за руски войници, по-късно е спасена от разрушаване от българската държава. Преплитането на различни епохи и личности е благодатна почва за всякакви спекулации и теории и реших, че няма по-подходящо място за излагането на творби с тази актуална тематика. Все пак ще има и пейзажи, но те ще са само контрапункт на големите платна, приличащи повече на поле на бойни действия.

Кои съвременни теории на конспирацията сте представили в своите платна?

Разказвам 14 истории като се започне от историята с ваксините, които уж убиват, преминем през това, че американците не са стъпили на Луната, илюминатите, които ръководят света, плоската Земя и свършим с биологичните лаборатории в Украйна. Всички те са породени от вечното желание на човека да търси някакви мистични и секретни обяснения, загърбил параноично всякаква логика и смисъл.

Теориите на конспирацията винаги са били, но днес с още по-голяма сила, много мощно оръжие, насочено срещу хората.

Защо хората днес толкова лесно и бързо прегръщат конспиративните теории?

Хората винаги са предпочитали да си измислят теории и колкото и невероятно да звучат, и колкото и да са лишени от елементарна логика, те са се възприемали по-лесно. Днес светът стана изключително сложен, взаимносвързан и бърз, което го прави труден за осветляване и осъзнаване.

Чрез конспиративните теории човек се опитва да намери достъпен начин за обяснение на сложните неща. Това е особено типично за хора, които се чувстват нещастни и неоценени, защото така те откриват външна причина за собствения си неуспех.

По-лесно е да се прехвърли отговорността за личния провал върху външен фактор, отколкото да се анализират и търсят причините за несполуките.

Зад всяка конспиративна теория стои атавистичното желание на мнозина да се противопоставят на прогреса и да се омаловажат научните достижения. И това се оказва по-примамливата позиция пред усилието да се търси истината, да се събират и навързват факти в тяхната логична последователност. С развитието на социалните мрежи и демократизацията на медиите, които позволяват на всеки да сподели каквото му хрумне, разпространяването на дезинформация и конспиративни теории стана много лесно и се случва със светкавична скорост.

Наблюдаваме този процес буквално в целия свят. Има ли някаква българска специфика в него?

Не мисля, че точно в тази област ние се отличаваме с нещо. И в България се „въртят“ същите наративи и фалшиви новини, както и в останалите държави.

Сякаш вече сме имунизирани срещу истината. Хората четат избирателно, подозрителни са към фактите и не са готови да вложат време и усилия да търсят и сравняват информация, а предпочитат да вярват на нещата, които четат в определени медии, сайтове, канали. Знаете, че има специално финансиране от определени кръгове за фалшиви новини и разпространение на дезинформация. Отделно, че има сайтове, които за няколко кликвания повече са готови да публикуват всевъзможни чудновати истории.

Сякаш колкото повече нараства броят на конспиративните теории и се повишава нивото на фалшива информация, толкова по-фрагментирано и разделено става обществото ни. Може ли изкуството да спомогне за изграждането на мостове по между ни?

Много се надявам изкуството да може да обединява. Аз по принцип не давам отговори, а предпочитам да задавам въпроси. Ето и заглавието на изложбата е въпрос „Знаеш ли, че…? Конспиративни теории“ – от тук могат да тръгнат десетки теории и въпроси. Тъжното е, че при толкова източници на информация ние не винаги се информираме, а по-скоро дезинформираме.

Цялото интервю може да прочетете тук

/ВС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:08 на 11.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация