site.btaФинално събитие по проекта „ЕвроДиалози – Медийна грамотност“ се състоя в училище „Пейо Яворов“ в Брюксел
Финалното събитие по проекта „ЕвроДиалози – Медийна грамотност и устойчивост в българското училище и българската диаспора в Брюксел“ се състоя в аулата на Българското училище „Пейо Яворов“ в Брюксел, Белгия, на 29 ноември, събота. Това съобщи за рубриката „БГ Свят“ на БТА д-р Миглена Дикова-Миланова - директор на просветното средище.
Ученици и учители се събраха, за да представят резултатите от седмици работа, посветени на информираността, критичното мислене и творческите подходи към съвременната медийна среда, разказа тя.
Специални гости бяха авторките Ирина Папанчева и Албена Шкодрова, които разговаряха с учениците за ролята на думите, историите и фактите в живота ни. Ирина Папанчева говори за своите книги, сред които „Перо от пеликан“ и „Брюксел разголен“, като разказа как във всяка от тях художественото въображение и реалността се преплитат в различни пропорции. Тя подчерта, че писателят носи отговорност не само да създава интересни сюжети, но и да отразява разнообразието от гледни точки в обществото. Според нея, добрата литература никога не подава единствена истина, защото тогава опасно се доближава до идеология.
„Когато една книга започне да настоява за единствен правилен прочит, тя губи свободата си и престава да бъде литература – превръща се в инструмент“, каза Папанчева. Учениците я попитаха как се създават многопластови персонажи, как авторът избира своята позиция и как се балансира между художествената измислица и реалните проблеми, за да не бъде подведен читателят.
Албена Шкодрова представи съдържанието на своята лекция, посветена на механизмите на дезинформацията и манипулацията. Тя анализира как невярната или умишлено изменена информация използва емоционално натоварен език, пропуски на ключови факти и нечестни връзки между несвързани събития, за да обърква аудиторията и да влияе върху обществените нагласи.
Шкодрова даде примери от свои изследвания върху мрежи за разпространение на заблуждаващо съдържание, както и често срещани митове, които циркулират в медийната среда. Тя обърна внимание на това колко важно е младите хора да умеят да проверяват надеждността на източниците, да сравняват различни гледни точки и да разпознават съобщения, които целят емоционална реакция, а не познание.
Разговорът предизвика оживени въпроси от учениците, които споделиха свои наблюдения върху това как манипулациите достигат до тях в социалните мрежи, отбеляза д-р Миглена Дикова-Миланова.
Събитието включваше и кратък документален откъс, който представи отделни моменти от работата по проекта – учебни дейности, интервюта, творчески задачи и размисли на учениците.
В атмосфера на диалог координаторът на проекта Миглена Дикова-Миланова изрази благодарност към участниците: „Учениците показаха изключителна зрялост и чувствителност към темата за медийната грамотност. Когато им се даде пространство да мислят критично и творчески, те създават съдържание, което впечатлява и вдъхновява“.
Финалното събитие отбеляза успешния завършек на „ЕвроДиалози“, но и показа, че развитието на медийната грамотност продължава отвъд проекта. Учениците демонстрираха способност да разпознават манипулативни техники, да се ориентират сред множество източници и да създават съдържание с отговорност и нюанс – умения, които ще продължат да развиват в съвременната информационна среда, коментира Миланова.
/ВС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина