site.btaЕкоактивисти атакуват произведения на изкуството, за да популяризират каузите си

Екоактивисти атакуват произведения на изкуството, за да популяризират каузите си
Екоактивисти атакуват произведения на изкуството, за да популяризират каузите си
Снимка: АП /Клеман Лано

Супа от тиква, от домати, от грах, картофено пюре … На подобно меню залагат напоследък ангажирани с различни каузи активисти, когато мишените им са произведения на изкуството. Основната цел на демонстрантите с нападенията срещу известни творби е да привлекат общественото внимание към това, за което се борят - видео кадрите се виждат от милиони зрители и няколко дни темата е водеща за световните медии.

Засега последна жертва на подобна атака е изложената в Лувъра в Париж "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи. Творбата, създадена през 16-и век и една от най-известните картини в света, беше залята с тиквена супа от две жени, представящи се за активистки на организацията "Хранителна съпротива" (Riposte Alimentaire), която настоява за предприемане на действия срещу климатичните промени, а също се обявява за устойчиво земеделие. Сред каузите им е "право на здравословна ... храна". 

"Мона Лиза" остана невредима след атаката преди дни на двете жени, но благодарение на бронирано стъкло пред нея -  то я спаси от оранжевата консистенция, с която беше залята. Зад стъклени прегради са и повечето от картините, които се превръщат в обект на нападенията на въоръжените с цветни хранителни продукти екоактивисти. За специалистите това е индикатор, че демонстрантите не искат да нанесат щети на картините. Но все пак подобни действия не са съвсем безопасни за творбата. 

"Няма такова нещо като нулев риск", предупреди Пиер Еманюел Люсер от ръководството на музея "Орсе" в Париж, цитиран от американски медии. "Можете да хвърлите нещо по картина, защитена със стъкло, и да повредите историческата рамка или самата картина, ако течността проникне през нея". Подобни възможности будят сериозни притеснения сред управите на  музеи и галерии, съхраняващи безценни творби, като те обмислят какви допълнителни действия да предприемат.

Защитата на картината на Леонардо да Винчи е сериозно подсилена, включително и с бронираното стъкло, от началото на 50-те години на миналия век, когато посетител в Лувъра използва киселина срещу нея. През 2022 г. посетител подхвърли парче торта към шедьовъра, като успя да размаже крема върху бронираното стъкло. Мъжът обясни тогава, че искал да привлече внимание към „състоянието на планетата".

На доматена супа през октомври 2022 г.  заложиха природозащитници при атаката си срещу творбата "Слънчогледите" на Винсент ван Гог в Националната галерия в Лондон. Произведението е сред най-известните на автора и се оценява на повече от 84 милиона щатски долара. Две активистки на британското движение "Просто спрете петрола" (Just Stop Oil) заляха картината с червената течност в опит да накарат британското правителство незабавно да прекрати проекти, свързани с добив на петрол и газ. Те са на мнение, че любителите на изкуството се интересуват повече от картините, отколкото от планетата.

В зелено се оцвети бронираното стъкло, зад което в Рим се намира картината "Сеячът" на Ван Гог, след като през ноември 2022 г. нападение с грахова супа осъществиха италиански климатични активисти от движението „Последно поколение". Творбата тогава също не пострада. 

Нападение със супа върху най-известните картини в света "кара всички да обърнат внимание", заяви Клер Фарел, която е съоснователка на движението "Бунт срещу унищожението"  (Extinction Rebellion) , цитирана от в. "Ню Йорк таймс". Тя подчерта, че атакуваните творби  не са пострадали. Фарел е на мнение, че нападенията срещу произведения на изкуство са "изключително полезни", тъй като след като първоначалният шок е преминал, хората действително се замислят за климатичната криза.

На друго мнение обаче е Ан Пастернак, директор на Бруклинския музей. "Не се движим в добра посока… Супа върху стъкло пред картина всъщност е най-малкото, което хората биха могли да направят, за да привлекат вниманието", е мнението й, цитирано от в. "Ню Йорк таймс". 

Картофено пюре полетя през есента на 2022 г. към картина на френския художник Клод Моне, изложена в музея "Барберини" в германския град Потсдам. И тогава активистите срещу климатичните промени от движението „Последно поколение" не успяха да нанесат щети на творбата от серията "Купи сено" заради защитното стъкло, но повредиха рамката й. „Ако е необходима картина, залята с картофено пюре или доматена супа, за да накараме обществото да си спомни, че пътят на изкопаемите горива убива всички нас: тогава ще ви дадем картофено пюре на картина!", заявиха те тогава.

През ноември 2023 г. картината „Тоалетът на Венера" на Диего Веласкес в Националната галерия в Лондон едва не пострада сериозно, след като двама протестиращи от организацията „Просто спрете петрола" счупиха предпазното стъкло. Млади мъж и жена използвали аварийни чукчета, за да счупят стъклото в опит да поискат от британското правителство незабавно да спре всички нови проекти за добив на нефт и газ. 

Подобно на "Мона Лиза",  творбата „Тоалетът на Венера" не за първи път е атакувана. Произведението на изкуството, нарисувано от Диего Веласкес през 1600 г., е нарязано с нож от суфражетката Мери Ричардсън през март 1914 г. по време на кампания за правото на участие в избори. Според нападателите точно тя ги е вдъхновила да изберат "Тоалетът на Венера" за акцията си в Лондон. 

 

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:53 на 20.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация