20 ноември - Световен ден в памет на жертвите на пътнотранспортни произшествия

site.btaПовече пътни инциденти и пострадали има тази година, на пътя животът е с предимство, казва експертът Иван Петков

Повече пътни инциденти и пострадали има тази година, на пътя животът е с предимство, казва експертът Иван Петков
Повече пътни инциденти и пострадали има тази година, на пътя животът е с предимство, казва експертът Иван Петков
Инж. Иван Петров, експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Снимка: БТА

"На пътя животът е с предимство! Правилата са, за да се спазват! Зад цифрите и статистиките за пътни инциденти стоят човешки съдби! Ако си мислиш, че на теб не може да ти се случи, грешиш!" - тези послания отправи инж. Иван Петков, експерт от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, потърсен по повод днешния Световен ден в памет на жертвите на пътнотранспортни произшествия. В интервю за БТА експертът посочи какви тенденции чертаят статистиките през последните няколко години, кои са най-честите причини за инциденти на пътя, как те да бъдат избегнати и какви предложения се обсъждат за подобряване на безопасността на всички участници в движението.

Какво показват статистическите данни?

За периода от 1 януари до 16 ноември 2022 г. са настъпили 5817 пътнотранспортни произшествия с 451 загинали и 7414 ранени. Спрямо миналата година има увеличение и по трите показателя - произшествията са с 506 повече, загиналите са с един повече, а броят на ранените се е увеличил със 744 души. 

Спрямо 2019 г., която се приема за базова са следващия десетгодишен период, се отбелязва намаление и по трите показателя. Произшествията са по-малко със 102, загиналите са по-малко със 108, а ранените са по-малко със 753.

За 2021 г. средният показател загинали на един милион население за Европейския съюз е 45, докато България е на предпоследно място с 81 загинали на милион население. По този показател на първо място от европейските страни е Лихтенщайн, където за 2021 г. няма нито една жертва на транспортно произшествие, а на последно място е Румъния, където жертвите надхвърлят 90 на милион население.

„На база на данните към 16 ноември т.г., с оглед на постигането на 50% намаление на загиналите до края на 2030 г., засега сме в нормите, които ще ни позволят да изпълним поставената задача“, смята инж. Петков. 

Данните показват още, че спрямо 2021 г. има увеличение на загиналите в населени места с 11, докато за същия период има намаление на загиналите извън населените места с 10. Спрямо 2019 г. има спад и по двата показателя – загиналите в населени места са с 68 по-малко, а извън тях - с 51 по-малко. 

"Статистиката показва, че вървим в правилна посока. Имаме по-малко загинали спрямо 2019 г., но ги имаме. Зад цифрите стоят човешки страдания и загуба на човешки животи. Не трябва да спираме да работим в тази посока. Пътната безопасност е процес, който се залага в годините. Не можем да очакваме, че една мярка, приложена днес, ще има ефект още от утре“, каза експертът. 

Кои са най-честите причини за пътни инциденти? 

„Можем да разграничим две основни групи причини за пътни инциденти. В единия случай имаме конкретни условия на пътя, които водят до настъпване на инцидент, а във втория несъобразяване на водачите", посочи експертът. Той даде пример с поставените с различна цел ограничения на скоростта на много места в страната, от които хората се дразнят и имат склонност да не спазват. "По-високата скорост може да носи след себе си редица последствия, сред които изпускане на завой или поднасяне на автомобила. Сред честите причини е и разсеяността на водачите. Едно поглеждане в телефона от страна на шофьора може да предизвика инцидент, защото намалява възможностите му за реакция“, каза инж. Петков. 

Според него други чести грешки, които водачите допускат, са неспазването на подходяща дистанция, както и рисково изпреварване. Друг сериозен проблем е арогантността и самонадеяността на някои шофьори, смята експертът по пътна безопасност. 

Много хора гледат репортажи за инциденти, но си мислят, че на тях не може да им се случи, защото са много добри шофьори. Всеки може да попадне в ситуация на пътя, при която трябва да реагира правилно. Ако е разсеян или не спазва правилата, това ще доведе до инцидент, коментира още той. 

Колчетата в Кресненското дефиле са добро решение

Според Петков ограничителните колчета в Кресненското дефиле са добро решение. „Това е едно нестандартно наше предложение, чиято реализация отне около три години, защото в България има проблем с иновациите. По-голямата част от водачите приветстваха това, че в дефилето е ограничена възможността на "джигитите" да правят нерегламентирани маневри. Откакто са въведени мерките, надявам се така да остане, имаме нула загинали", посочи експертът. Той сравни, че преди да се въведат колчетата през тази година, има двама загинали, а за миналата година са петима.

"Искрено се надявам проектът да се довърши, защото той не е просто поставянето на едни ограничителни колчета в средата на пътя. Той е свързан с промяна на ограничителните системи, въвеждане на видеонаблюдение, камери за контрол на скоростта, тоест комплекс от мерки“, разказа още инж. Иван Петков. 

Приложим ли е у нас моделът „2+1“?

Моделът „2+1“, разработен в Швеция преди доста години, заради което се нарича още и Шведски модел, помага да се избегне най-честата причина за смърт на пътя – челните удари, стана известно от анализа на инж. Петков. Най-общо моделът може да бъде обяснен с леко разширение на габарита на пътя и стеснение на лентите, което дава възможност за въвеждане на трета лента за изпреварване, плюс физическо разделяне.

Според Петков този модел си заслужава да бъде обсъден като възможен за въвеждане и в нашата страна, тъй като габаритите на пътищата в двете държави са съпоставими. „Така през определено разстояние по-бързо движещите се шофьори могат да изпреварят по-бавно движещите се, но без да навлизат в насрещното движение. Получава се едно ритмично редуване на тези участъци и така всеки водач знае, че ще има възможност да изпревари и не е нужно да се напряга, да бърза и да рискува“, обясни експертът. 

Каква е ситуацията с пътните инциденти, жертвите и пострадалите в катастрофи в различните райони на страната, кои са причините и проблемите участъци, взети ли са мерки за предотвратяване на произшествията на пътя, проучиха кореспондентите на БТА.

Благоевград

Варна

Велико Търново

Видин

Враца

Габрово

Добрич

Кюстендил

Ловеч

Монтана

Пазарджик

Перник

Плевен

Пловдив

Разград

Русе

Силистра

Сливен

Стара Загора

Търговище

Хасково

Шумен

Ямбол

 

/РЗ/

В допълнение

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:47 на 30.01.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация