site.btaБългария и Румъния подписват декларация за изграждане на втори мост на Дунав при Видин-Калафат

България и Румъния подписват декларация за изграждане на втори мост на Дунав при Видин-Калафат
България и Румъния подписват декларация за изграждане на втори мост на Дунав при Видин-Калафат
Букурещ, Румъния (27 март 2000) Премиерът Иван Костов подари макет на бъдещиия мост на река Дунав на румънския си колега Мотур Изъреску, президента Емил Константинеску и на координатора на Пакта за стабилност Бодо Хомбах. Пресфото-БТА, снимка: Бистра Бошнакова/Архив

Подписаната на 27 март 2000 година декларация между България и Румъния за строителството на втори мост над река Дунав по трасето на паневропейския коридор 4 е резултат от договореностите между двете държави. На 7 февруари 2000 г. в Брюксел, Белгия, е постигнато съгласие между българската и румънската страни за строителството на втори мост, а на 14 март са подписани от двете страни –  първо във Видин, а после и в Калафат – официален протокол и експертен доклад, съставен от експертна група към българското и румънското правителства и Европейската комисия. В протокола е определено точното местоположение на моста – при 796 километър по реката (на 4 километра северно от Видин). 

Строителството на моста и прилежащата му инфраструктура започва на 13 май 2007 г. и отнема 6 години.

Първата копка на моста е направена от премиера Сергей Станишев през май 2007 г. Грубият строеж на Дунав мост 2 е приключен през октомври 2012 г., а в края на май 2013 г.- мостът и пътната инфраструктура са готови.

Мостът официално е открит с водосвет, отслужен от патриарх Неофит и в присъствието на политическите елити на България и на Румъния на 14 юни 2013 г.

Изграждането на Дунав мост 2 струва на България над 225 млн. евро - собствени и евросредства, а на Румъния - 48 млн. евро. Според договора за изграждането мостовото съоръжение се финансира от държавния бюджет, „Инструмент за структурна политика за присъединяване” (ИСПА) и безвъзмездна помощ от немска и френска агенции и безлихвени заеми.

В емисия „Вътрешна информация” на БТА четем:

Българо-румънска правителствена делегация подписва във Видин и Калафат първи протокол за мястото на Дунав мост-2

Видин, 14 март 2000 г. /БТА/ Видин и Калафат са домакини на предстоящата на 14 март среща, на която ще бъде подписан първият протокол на експертната група на българското и румънското правителства и Европейската комисия, определящ точното местоположение на втория мост над Дунав. Това съобщиха от пресслужбата на  видинския кмет д-р Иван Ценов. (…)

***

Премиерите на България и Румъния ще подпишат утре в Букурещ декларация за изграждане на втори мост на Дунав при Видин-Калафат

София, 26 март 2000 г. /Ваня Иванова, БТА/ (…) На 14 март в подписан от двете страни първо във Видин, а после и в Калафат официален протокол и експертен доклад, съставен от експертната група към българското и румънското правителства и Европейската комисия, бе определено точното местоположение на моста - при 796 километър по реката /на 4 километра северно от Видин/.

От десети март два кораба на Агенцията за поддържане на дунавския плавателен път в Русе започнаха извършването на предпроектни проучвания в акваторията на Видин.  След хидрографските и хидроложките измервания екипът на корабите ще актуализира картата на района за бъдещото строителство на втория мост.

На 12 март в София 15 фирми - "Булбанк", ДЗИ, консултантската фирма "Александър Гиб и Партнърс" - Великобритания, Университетът по архитектура, строителство и геодезия - София, "Главболгарстрой", "Видапътстрой", Мостстрой" АД- София, Транспроект" АД - София, "Бесттехника" АД - София," "Дунавски драгажен флот" - Видин, "Енергомонтаж" - София, "Монтаж строителни конструкции" ЕООД - София, "Завод за уникални метални конструкции" - Кремиковци, както и пътните управления на Видин и Монтана, учредиха сдружение "Вида мост", което ще кандидатства за строежа на моста.  Според фирмите от сдружението строежът, както и изграждането на цялата инфраструктура могат да бъдат завършени за 24 месеца. (…)
Според проекта на "Вида мост" дължината на моста ще бъде 1200 метра. В два от отворите под конструкцията ще могат да минават кораби с поне 150 метра дължина и 10 метра височина.

На българския бряг железопътната естакада се предвижда да е дълга 1300 метра, а пътната естакада - 350 метра.

Автоматиката на железопътната линия е разчетена така от конструкторите на "Вида мост", че да пропуска по моста влакова композиция на всеки 5 или 6 минути, така че да се избегне необходимостта от изграждането на по-скъпата двойна железопътна линия.

Предвижда се железопътните линии между Видин и Мездра и Калафат - Тимишоара - Арад да са електрифицирани и по тях влаковете да могат да се движат със скорост 160 километра в час. (…)

Очаква се проектирането да отнеме около една година, а същинското строителство да започне в началото на следващата година, посочи наскоро министърът на транспорта и съобщенията Антони Славински. (…)

***

Премиерът Иван Костов заминава за Букурещ, където с румънския си колега ще подпише декларация за втори мост на Дунав

София, 27 март 2000 г. / БТА/ Премиерите на България и Румъния Иван Костов и Мугур Изъреску ще подпишат днес в Букурещ декларация между правителствата на двете страни за изграждане на втори мост на река Дунав при Видин-Калафат.

Декларацията ще бъде подписана в присъствието на координатора на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа Бодо Хомбах. (…)

***

Иван Костов носи на Мугур Изъреску и Бодо Хомбах макети на втория мост на Дунав

София, 27 март 2000 г. /БТА/ Премиерът Иван Костов ще подари на румънския си колега Мугур Изъреску и на координатора на Пакта за стабилност Бодо Хомбах макети на втория мост на Дунав. (…)

Надяваме се днес да приключим на правителствено ниво сагата, наречена Дунав мост, да дадем на транспортните министри на двете страни срок до 31 май да подпишат необходимите технически споразумения и след това да открием пътя за строителство на моста, каза Иван Костов.

Премиерът посочи, че има готовност да подпише и споразумението за уреждане на финансовите отношения между България и Румъния.  България ще плати вероятно около 200 000 щатски долара, но това е нещо много дребно и окончателното решение на този въпрос също е добър резултат, посочи той. (…)

***

Премиерите на България и Румъния подписаха декларация за изграждане на втори мост на Дунав при Видин-Калафат

Букурещ, 27 март 2000 г. /Спец. кор. на БТА Ваня Иванова/ Премиерите на България и Румъния Иван Костов и Мугур Изъреску подписаха днес в Букурещ декларация между правителствата на двете страни за изграждане на втори мост на река Дунав при Видин-Калафат.

Декларацията бе подписана в присъствието на координатора на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа Бодо Хомбах и на румънския президент Емил Константинеску.

В Декларацията двете правителства потвърждават договореностите от 7 февруари и заявяват, че ще се съобразят с експертния доклад от 14 февруари т.г.

На 7 февруари в Брюксел бе постигнато съгласието между българската и румънската страна за строителството на втори мост на река Дунав по трасето на паневропейския коридор 4.

На 14 март в подписан от двете страни първо във Видин, а после и в Калафат официален протокол и в експертен доклад, съставен от експертната група към българското и румънското правителство и Европейската комисия, бе определено точното местоположение на моста - при 796 километър по реката /на 4 километра северно от Видин/.

***

Модернизирането на транспортната инфраструктура в Румъния за достъп до новия мост над Дунав е от жизненоважно значение за успеха на проекта, заяви в Букурещ Бодо Хомбах

Букурещ, 27 март 2000 г. /БТА/ Посетих мястото, където ще бъде построен новият мост над река Дунав, който придоби значение като европейски проект и ние ще опитаме да убедим политическото и техническото ръководство на Пакта за стабилност, че модернизацията на транспортната инфраструктура в Румъния за връзка с моста, е от жизненоважно значение за успеха на този проект, заяви в Букурещ Бодо Хомбах, цитиран от агенция Ромпрес.(…)

Напомняйки, че новият мост ще бъде построен близо до мястото, където е имало мост, строен от римски император през 105 г., координаторът на Пакта за стабилност посочил, че идеята не е за строеж на исторически монумент над Дунав, а за мост, свързан с шосейна и железопътна инфраструктура, така че да бъде полезен. (…)

***

Строителството на втория мост над река Дунав може да започне още тази година, инфраструктурата през Румъния до границата с Унгария ще минава през долината на река Жиу

Букурещ, 27 март 2000 г. / Спец.кор. на БТА Ваня Иванова/ Строителството на втория мост на река Дунав при Видин - Калафат може да започне още през тази година и да завърши максимум за две години и половина. Това съобщи на пресконференция в Букурещ премиерът Иван Костов след като с румънския си колега Мугур Изъреску подписаха декларация между правителствата на България и Румъния за изграждане на мост на р.Дунав при Видин - Калафат.  Документът бе подписан в присъствието на координатора на Пакта за стабилност в Югоизточна Европа Бодо Хомбах и на румънския президент Емил Константинеску. (…)

В декларацията е записано, че на румънска територия ще бъде изграден граничен контролно-пропускателен пункт за пътен митнически контрол, а на българска територия - за ЖП-митнически контрол, така че да не се дублират митническите проверки.

В разговора си с Мугур Изъреску и в присъствието на Емил Константинеску и Бодо Хомбах Иван Костов отново е поставил въпроса за по-скорошното възстановяване на корабоплаването по Дунав. Затова е необходимо България и Румъния да обединят усилията си, заяви българският премиер. Според Бодо Хомбах до края на лятото е възможно да се деблокира корабоплаването по Дунав. (…)

/ДС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:54 на 27.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация