site.btaЕдин на всеки четири смъртни случая в света е на пешеходец или велосипедист, посочват от Държавната агенция за пътна безопасност

Един на всеки четири смъртни случая в света е на пешеходец или велосипедист, посочват от Държавната агенция за пътна безопасност
Един на всеки четири смъртни случая в света е на пешеходец или велосипедист, посочват от Държавната агенция за пътна безопасност
Снимка: Красимир Николов, БТА/Архив

Нараняванията при пътнотранспортни произшествия са водеща причина за смърт и увреждания в световен мащаб, а всяка година загиват около 1,3 милиона души, а 50 други милиона са ранени. Те са основната причина за смъртност при хора на възраст от пет до 29 години, като в света един на всеки четири смъртни случая е на пешеходец или велосипедист. Данните са на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), предоставени на БТА за съвместната рубрика „На пътя животът е с предимство“.

Днес отбелязваме Деня без загинали на пътя – 20 септември, като винаги в такива дни си пожелаваме да чуваме все по-рядко за пострадали наши съграждани, съседи и близки на пътя. За да се спрат инцидентите на пътя, наред с всички мерки на държавно и институционално ниво, е важно всеки да бъде отговорен участник в движението. Това означава да спазва закона за движение по пътищата, да пази себе си и околните, когато се придвижва, да взема отношение, когато види нарушители, да прилага съветите за безопасност в зависимост от това дали е зад волана, кара колело, или пресича улицата, посочват от агенцията.

Колоезденето само по себе си не е опасно занимание, но когато велосипедите излязат на пътното платно, броят на инциденти нараства поради нарушаване на правилата и от страна на велосипедистите, и от страна на другите водачи.

Значителен процент от произшествията с велосипедисти могат да бъдат избегнати, ако шофьорите и велосипедистите бъдат по-внимателни, концентрирани в управлението, оглеждат се и спазват правилата за движение. От друга страна, е отговорност на институциите да продължават да развиват подходяща за колоездене инфраструктура за разделяне на велосипедите от останалия трафик, припомнят от ДАБДП. 

Експертите припомнят основните правила, които трябва да знаят и малки, и големи, преди да се качат на колелото:

Къде да караме велосипед

Когато няма специално предназначена велосипедна лента или велоалея, водачите на велосипеди могат да използват за движение разположения отдясно по посоката на движението им пътен банкет, ако той е годен за това и ако това не пречи на другите участници в движението.

Водачът на велосипед е длъжен да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение. 

Когато пътна лента е сигнализирана за движение само на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници, се забранява движението на други пътни превозни средства.

При пресичане по пешеходна пътека, водач на велосипед е длъжен да слезе от велосипеда и да го бута, докато премине.

Когато заобикаляте превозни средства, винаги си осигурявайте достатъчно голямо разстояние от тях, поради възможността от внезапното им потегляне или отваряне на врата.

Какво оборудване е необходимо на велосипедистите

За да участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, всеки велосипед трябва да има изправни спирачки, звънец, устройство за излъчване на бяла или жълта светлина отпред и червен светлоотразител или светлина отзад, бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата. 

Носенето на каска е от съществено значение за безопасността и същата е силно препоръчителна. Не забравяйте, че водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка при управление извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост. 

Необходмото оборудване може да е различно в зависимост от предпочитанията и маршрутите, които се избират за колоездене. Редовната поддръжка на велосипеда в изправно техническо състояние и подходящата за колоездене екипировка са важни и осигуряват безопасното придвижване. 

Сигналите с ръка при каране на велосипед

Всеки велосипедист е длъжен да познава и да ползва сигналите с ръка, с които да предупреждава за намерението си останалите участници в движението. С вдигане на ръка велосипедистът предупреждава, че ще спре. С протягане настрани ръка предупреждава, че ще завива в съответната посока. Използвайте знаците, за да предупредите останалите участници в движението за своите намерения, защото това ще им помогне да ви пазят на пътя, посочват експертите от агенцията за пътна безопасност. 

/РИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:54 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация