Най-новите нагласи на членовете на ФБТИК у нас:

site.btaМнозинството от членовете на Френско-българската търговска и индустриална камара намират България за привлекателна инвестиционна дестинация

Мнозинството от членовете на Френско-българската търговска и индустриална камара намират България за привлекателна инвестиционна дестинация
Мнозинството от членовете на Френско-българската търговска и индустриална камара намират България за привлекателна инвестиционна дестинация
Снимка: Минко Чернев/БТА

Мнозинството от членовете на Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК), участвали в най-новото проучване за нагласите на френския бизнес у нас, намират България за привлекателна инвестиционна дестинация. Това стана известно по време на представянето на резултатите от третото, разширено проучване сред членовете на камарата у нас днес, съвместна инициатива на ръководството на Френско-българската търговска и индустриална камара и на съветниците по външна търговия на Франция към посолството в България. Събитието се проведе в резиденцията към френското посолство в София.

Това е третото проучване сред членовете на ФБТИК, осъществено от изследователската агенция "Ипсос". Първото изследване е направено през 2019 година, а второто издание е през 2020-а, за да бъде подновено през 2023 година в периода между 5 октомври и 15 декември, когато е извършена и работата на терен. 

Предвид променената среда от 2019 г. насам, от "Ипсос" препоръчаха да не се правят сравнения на тазгодишните резултати с предходните данни с цел установяване на тенденции.  

В най-новото проучване, в което всеки един член на ФБТИК е имал възможността да участва, преобладава делът на компаниите от сферата на услугите, или девет от десет участника, посочи Михаела Георгиева от "Ипсос". А от гледна точка на размера на участващите предприятия, най-голям е делът на микрофирмите с до 9 заети лица и на тези със между 10 и 49 служители. Близо една четвърт от извадката са средните по големина фирми с между 50 и 249 служители, а най-големите са близо една на всеки пет. 

Както вече беше посочено, две от всеки три компании, включили се в проучването, намират България за "по-скоро" или за "много" привлекателна инвестиционна дестинация.

Данъчните ставки за фирмите и физическите лица e най-голямото предимство на България за над 80 на сто от анкетираните, а членството на страната в ЕС е вторият най-често сочен отговор от три четвърти от фирмите. Разходите за труд са привлекателно предимство за 54 на сто от участниците. 

“Разглеждайки икономическата ситуация в момента, половината от отговорилите смятат, че тя е задоволителна,“ продължи с представянето на данните Михаела Георгиева. “Висок е делът на тези, които я определят като добра – три от всеки десет фирми“. 

А що се отнася до очакванията на членовете на камарата за следващите няколко месеца, почти половината от включилите се в проучването смятат, че ситуацията ще остане стабилна. Мнозинството от останалата половина, или една трета от тях, по думите на Георгиева, са оптимистично настроени или очакват подобрение. 

Оценката на членовете на ФБТИК за нивото на професионалната квалификация на работната сила в България като цяло е положителна. Над половината от отговорилите я оценяват положително, а повече от една трета я определят като "задоволителна". 

Компаниите имат и ясно заявени планове относно инвестицията за наемане на нов персонал, стана ясно от представянето. 

"Почти седем от десет представители от запитаните компании, членове на камарата, отговарят, че със сигурност или по-скоро биха инвестирали в новонает персонал. А близо една пета имат намерение да запазят числеността на персонала си", посочи представителят на "Ипсос" и добави: "Можем да отбележим, че в намеренията за инвестиции в обучение на персонала са ясно изразени – 81 процента възнамеряват да инвестират в обучителни програми за служителите." Други 15 процента "не планират" или "по-скоро не планират" подобни разходи. 

Колкото до намеренията на компаниите да инвестират в дълготрайни материални активи, резултатите са сравнително балансирани, но с превес на тези, които предвиждат подобни капиталови разходи. 

Голяма част от членовете на ФБТИК продължават да не се възползват от финансиране от европейски проекти, но с времето това започва да се променя, посочи Георгиева.

С времето се наблюдава и промяна в нагласите на бизнеса и спрямо ефектите от членството на България в еврозоната, като промяната е към по-положителни нагласи: 50 към 25 е съотношението на оптимистите спрямо скептиците по този въпрос. 

Над половината от участниците в проучването са отговорили, че са срещали трудности при осъществяване на дейността си в страната, където липсата на квалифицирана работна ръка "изплува" най-отгоре въпреки сравнителната оценка за нивото на квалификация. После е акцентирано върху бюрокрацията, несигурната регулаторна рамка и неефективността на административните услуги в България. 

"Корупцията, която в предходни години е била сочена по-често като трудност, се споменава по-рядко през тази година - от едва 13 процента от участвалите", посочи Михаела Георгиева от "Ипсос". За първи път обаче се появява като отговор политическата нестабилност, увеличаващата се стойност на труда, ограничената или липсваща цифровизация на някои услуги.

За първи път тази година съставителите на проучването се интересуват да разберат как анкетираните са започнали бизнес в България – седем от десет са го направили чрез пряка инвестиция, а една пета чрез придобиване на местна фирма, малко над една трета са имали местен партньор. 

Подкрепа от ФБТИК за стъпване на българския пазар са получили една четвърт от всички запитани компании, а  Комитетът на съветниците по външна търговия на Франция в България е подкрепил 6 на сто от френските инвеститори. Но отговорите зависят от големината на компаниите, уточни Георгиева. 

По отношение на наемане на персонал, в началото процесът е бил труден за две от пет компании, докатои малко под една трета от участниците смятат, че наемането на персонал е било лесен процес. 

"Преобладаващата оценка за инвестицията в България е, че тя е печеливша към момента", допълни Михаела Георгиева. "Една трета споделят, че компаниите им са постигнали целта си по отношение на присъствие на местния пазар". 

От предоставената информация стана ясно, че девет от десет компании смятат, че проектите за България са в синхрон с очакванията им, а близо от половината от запитаните са съгласни с твърдението, че "България предлага благоприятни условия за създаване на регионален офис на Балканите". 

Относно това, дали фирмите допринасят с дейности за общественото развитие чрез културни, хуманитарни и образователни дейности, четири от пет членове на ФБТИК подкрепят различни инициативи като най-често това са образователни дейности или подкрепа на хора в неравностойно положение, каза Георгиева. 

Директорът на ФБТИК Весела Мозеттиг запозна гостите със степента на информираност на членовете на камарата със статута на младите специалисти, които могат да бъдат наети от френски компании за две години – единият статут е този, който дава възможност на млади специалисти да заместят военната служба с включване в работния процес (статут от времето на задължителната военна повинност), а другият дава възможност на физически лица да придобият определен статут, с който да наемат млади специалисти. До скоро това беше дейност, която се извършваше само от компании с офис във Франция, посочи Мозеттиг. 

Антоан Тусан, председател на съветниците по външна търговия на Франция към посолството в България, посочи, че по линия на първия статут за заместване на военната с трудова повинност в България вече работят 20 френски младежи. 

На срещата присъства и Селин Болар, изпълнителен директор на "Групама Застраховане", която сподели своите впечатления на базата на 15-годишния си опит в България. 

Качеството на служителите, доброто ниво на компетентност на ИТ специалисти, положителният икономически растеж и доброто общуване с регулаторите в лицето на Комисията за финансов надзор бяха изведени от Болар като силни страни на бизнес средата в България. Затруднения, които компанията среща, са свързани с липсата на персонал, като това важи особено за намиране на актюери. 

Като инвеститор, Селин Болар сподели очакванията на компанията към средата в България, които са изцяло свързани с модернизирането на законодателната рамка в страната и по-бързото ѝ синхронизиране с европейското законодателство. Друго очакване е свързано с по-ефикасната работа на съдебната система.  

"Искаме да работим повече с правителството по въпросите около мащабните процеси на преобразяване – спрямо климатичните промени, здравния сектор, който има нужда от модернизиране и по корпоративната отговорност за околната среда и образованието на персонал,"  са също сред посочените от Болар очаквания на представляваната от нея застрахователна компания към бизнес средата в България.

На въпрос на БТА относно проблема за набиране на квалифициран персонал от страна на "Групама" и до каква степен той може да се реши с трудоустрояване на европейски граждани от други страни в България, Селин Болар отговори така: 

"Ние търсим първо дали има българи служители, които живеят във Франция и биха искали да се върнат в България. Това е много добре за нас, защото те говорят както български, така и френски. Според мен вече има такава тенденция и това е видно в ИТ сектора, където се търсят кадри от други държави. По-лесно е, когато се използват кадри от ЕС, отколкото такива, идващи от страни извън ЕС, където процедурите са много по-сложни". 

Весела Мозеттиг от ФБТИК запозна публиката и със специално създаден сайт от камарата, чрез който да разпространяват полезна информация за България сред френските компании. 

/ЕС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:19 на 03.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация