site.btaОперата „Дон Жуан“ с режисьор Вера Немирова беше представена премиерно в Нюрнберг

Операта „Дон Жуан“ с режисьор Вера Немирова беше представена премиерно в Нюрнберг
Операта „Дон Жуан“ с режисьор Вера Немирова беше представена премиерно в Нюрнберг
Снимка: Bettina Stoess

Операта „Дон Жуан“ от Волфганг Амадеус Моцарт с режисьор Вера Немирова беше представена премиерно на сцената на Щатстеатър в германския град Нюрнберг на 20 януари. Ролите в спектакъла се изпълняват предимно от „млади певци, които обаче са и много добри актьори“, съобщи специално за рубриката „БГ Свят“ на БТА директорът на Българския културен институт в Берлин Борислав Петранов. 

„Вера Немирова умее да прави от операта театрално зрелище. В нейните постановки всичко е подчинено на логиката. Всяко едно движение и жест са ясни. И публиката може да си отговори на въпроса „защо”. „Дон Жуан” на Вера Немирова е една съвременна приказка за най-харизматичния еротоман в световната литература. Представление с много обрати и изненадващ, но логичен финал“, разказа Борислав Петранов след премиерата.

Сценографията в спектакъла е на Йенс Килиан, сподели още той. „Тя дава много пространство за фантазията на публиката. С промяната само на няколко елемента сцената се превръщаше от дома на дона Ана, през площад до църква, в която става поклонението пред Командора“, допълни Петранов.

Според него режисьорското решение на Вера Немирова да ситуира появата на духа на Командора не на гробището, а в един храм, е имало още по-особено въздействие върху публиката. „След сцените на разгул и разпада на едно общество, свещите и тишината на храма би трябвало да отрезвят героите. Но не се получава. Дон Жуан е сложен на клада. Само че… Немирова отново изненадва публиката. Къде отиват лошите момчета? Където си поискат. И нейният герой, не отива в ада, а в един рай по негов вкус“, сподели още директорът на Културния ни институт в германската столица. 

Петранов отбеляза и „изключително интересната работа“ на костюмографа Мари Луизе Щранд. 

„Два момента в постановката се опираха на костюма. Първо решението, че Дон Жуан си сменя ризата след всяка среща с жена и преди да отиде при другата. Просто ризата му не трябва да носи аромата на жената, с която е бил. Трябва да се явява чист и готов за нови завоевания. В една от сцените той беше буквално разпънат на въже, направено от тези употребени ризи/жени“, посочи той. 

По думите му вторият момент в представлението, когато решението е било свързано с костюма, е бил при размяната на двамата герои - Дон Жуан и Лепорело. 

„Лепорело беше значително по-нисък от господаря си, но, облечен в неговото манто - всички го възприемаха като Дон Жуан. В тези сцени имаше нещо Гоголевско. Всички се кланяха на дрехата, любеха я, презираха я, и нямаше значение кое е тялото в нея“, разказа още той и уточни: „Публиката се отблагодари на целия екип с много бурни и продължителни овации. А още на следващия ден излязоха положителни статии в „Neue Musikzeitung” и в сайта на радио „BR – Klassik“.

Както БТА писа, режисьорът Вера Немирова постави операта „Кармен“ от Жорж Бизе в германския град Рощок, като премиерата на спектакъла беше през септември 2023 година. 

Сценографията и костюмите са на българския художник Юлиан Табаков, диригент е Маркус Бош, драматург - Щефан Плаза. 

/ИКВ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:59 на 03.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация