Интервю с Драган Антоновски, Генерален директор на Македонската информационна агенция /МИА/

ZT 11:49:31 09-11-2018
MT1151ZT.002
Д. Антоновски - "Журналистиката днес и утре"

Интервю с Драган Антоновски, Генерален директор на Македонската информационна агенция /МИА/


- Райна Асенова /БТА/: Г-н Антоновски искам да ви попитам за работата на информационната агенция МИА, с която ние сме много добри сътрудници, и да ви попитам за сътрудничеството в рамките на Асоциацията на балканските информационни агенции /АБНА/?


- Драган Антоновски: Аз все още съм нов директор, все още навлизам последователно в сътрудничеството и в работата на Асоциацията. Мисля, че агенциите имат сериозна роля в борбата против фалшивите новини. Мисля, че в този момент агенциите и особено АБНА имат сериозна роля в борбата против фалшивите новини. Те са стожер, стълб на професионалната журналистика и могат да се борят с провокацията на новото време - фалшивите новини и с целия този пакет на пропаганда - фалшиви новини и дезинформации.

- Райна Асенова /БТА/: Наистина работата на агенцията е да съобщава новините такива каквито са, а вече вестниците си правят своите коментари. Как може да се въздейства на останалите медии да използват чистата журналистика или това е невъзможно?

- Драган Антоновски: В новото време и с всички нови инструменти - социални мрежи, фейсбук, туитър - има много пространство за злоупотреби. Мисля обаче, че това е един сериозен процес, на който агенциите и професионалните медии могат да влияят заедно, ясно да се разграничи коя информация е точна, коя е реална, коя е аргументирана и се основава на факти и коя информация е пропаганда - и това ще бъде сериозна борба и предизвикателство, защото днес пространството е отворено. На голяма част от тези територии не се спазват авторски права, агенциите и медиите не могат да живеят от продажбата на информация и това също е сериозен удар и утежнява този процес, но мисля, че ако заедно се работи по целия този пакет, ако съумеем да отстраним онези, които са натрапници в професията, които злоупотребяват с професията, ако успеем да разграничим истинската информация, ако успеем да разпознаем невярната информация, това е един цялостен пакет, който аз бих нарекъл медийна грамотност. Първо ни трябва медийна грамотност на тези, които са в медиите, които работят в медиите, а след това медийна грамотност на публиката - читателската публика. Тя трябва да умее да разграничава на кого може да вярва, кой злоупотребява, кой информира и кой дезинформира. Така че в бъдеще трябва сериозно да се работи за това публиката да се ограмоти медийно и ние, които правим новините, да запазим стандартите.

- Райна Асенова /БТА/: Вие изпреварихте въпроса ми, щях да ви попитам как да се справим с фалшивите новини и в днешно време, когато всичко е много сложно, и как можем агенциите да допринесем да се развиват добре конкретно българо-македонските отношения?

- Драган Антоновски: Агенциите могат да допринесат най-много за това, защото те захранват всички медии. Силата на агенциите е голяма доколкото и медиите, които се стремят да бъдат професионалисти, приемат тази позиция. Така че всички ние заедно, които приемем този пакет медийна грамотност - агенциите, както и междуагенционното сътрудничество и когато доминира размяната на професионална информация и когато медиите, консумиращи тази информация, я предадат на зрителите, на публиката.
/Интервю - Райна Асенова/ 25.10.2018






/МТ/