Интервю с г-н Масуд Малик, Генерален Директор на Асошиейтед Прес Пакистан (АПП)

ZT 15:09:01 31-05-2018
MT1508ZT.002
М. Малик - "Журналистиката днес и утре"

Интервю с г-н Масуд Малик, Генерален Директор на Асошиейтед Прес Пакистан (АПП)


БТА: Господин Малик, благодарим Ви, че организирахте в Исламабад "Международната конференция за новите предизвикателствата пред информационните агенции". Какви са основните предизвикателства пред АПП - Пакистанската информационна агенция?
- Масуд Малик: Благодаря за отделеното време и за участието в конференцията. Всички информационни агенции срещат някакви трудности. Що се отнася до АПП, в момента предизвикателството за нас е следното: при наличието на такова огромно количество информация от целия свят, в качеството си на държавна осведомителна агенция, ние трябва да разпространяваме единствено информация, която е вярна и коректна. Затова смятам, че в момента всички информационни агенции, особено държавните, се сблъскват със същия проблем: от една страна ги притиска конкуренцията в лицето на частните медии и агенции, които не се съобразяват с никакви ограничения, а от друга страна, държавните агенции трябва да се придържат към строго определен правилник. В това се състои проблемът: в конкуренцията с частните медии. Мисля, че с времето ние ще развием механизми, чрез които да станем конкурентноспособни на частните агенции. Разбира се, достоверните информационни агенции заемат своето важно място на медийния пазар. Затова в момента АПП не е изправена пред такива трудности. Радваме се на голям дял от медийния пазар, тъй като предоставяме достоверна и точна информация. Така че главното предизвикателство за АПП остава задачата да се пресява огромното море от информация и да се подбират и разпространяват само проверени, коректни новини. Трудно е, но се надявам, че с течение на времето ще разрешим и този проблем.

БТА: АПП е държавна информационна агенция. Какви фактори влияят върху редакционната Ви независимост и политика?
- Масуд Малик: В АПП имаме редакционна колегия, в която влизат журналисти, работещи в агенцията. Като главен директор на АПП, аз също съм журналист. При нас нещата се решават лесно - професионализмът винаги е наш приоритет. Що се отнася до правителството, то не оказва никакъв натиск върху нас - чувстваме се доста независими. Каквито и новини да се появят, ако са истински, те ще бъдат публикувани от АПП. Агенцията отразява дейността на всички политически партии, не само на властта, независимо дали са в парламента или не: ние информираме за тях, предаваме конференциите им, публикуваме материалите им. Мога да кажа, че от тази гледна точка, АПП няма никакви проблеми.
БТА: Има ли забранени теми или гости за Вашата агенция?
- Масуд Малик: В нашата организация ние изкореняваме всичко, което поражда омраза и насилие. Както знаете, Пакистан има дълга история на тероризъм и агресия, така че ние сме възприели политиката АПП да не публикува нищо, което поражда омраза в обществото. Използваме система за редакционен контрол над съдържанието, която не позволява материали, предизвикващи омраза и насилие, да бъдат публикувани от АПП.
БТА: По какъв начин социалните медии застрашават Вашата агенция и журналистиката като цяло?
- Масуд Малик: Социалните медии и мрежи играят важа роля в наши дни. Когато АПП е основана преди 70 години е имало само печатни издания. После се появяват електронните медии и нашата агенция адаптира услугите си към тях. А в момента социалните медии са залели света. Информационните агенции са под голям натиск заради социалните мрежи, за които няма ограничения каква информация разпространяват. Те правят каквото си искат, защото не подлежат на редакционен контрол и никой не проверява съдържанието на материалите, които се публикуват. Естествено, АПП също се възползва от социалните медии; ние публикуваме материали по Фейсбук и Туитър, но в качеството си на информационна агенция, ние носим отговорност новините и материалите, които публикуваме в социалните медии, да отговарят на политиката на агенцията.
БТА: Как се справяте с фалшивите новини?
- Масуд Малик: Фалшивите новини са голям проблем. Живеем в ерата на конкуренцията. Водещите новини на момента привличат вниманието на аудиторията. И АПП, подобно на други агенции, трябва да се справи с това предизвикателство. Въпреки че правим всичко възможно, за да публикуваме ексклузивни новини, ние трябва да сме сигурни и че те са верни; АПП не публикува неточни или фалшиви новини. Когато получим информация от някой източник - било гражданин, журналист или просто човек със смартфон, който е заснел нещо, ние винаги проверяваме достоверността на информацията чрез собствените си кореспонденти, преди да я публикуваме.
БТА: Коя е най-голямата Ви конкуренция? Печатните издания, радиото, телевизията, интернет?
- Масуд Малик: В момента ние сме основният доставчик на услуги за печатните и електронните издания, но най-голяма конкуренция срещаме в лицето на социалните медии. Ние разпространяваме новините по следния начин: когато се случи нещо значимо, нашите репортери и оператори отиват на събитието, после се връщат на работното място, пишат текста, монтират видеото, дават го за одобрение на редакторите и чак тогава публикуват новината. От друга страна, социалните мрежи отразяват всичко на живо, така че техните материали излизат много по-бързо от нашите. Това е предизвикателството, което социалните медии представляват за нас.

БТА: Кои тенденции в съвременното общество "убиват" основните принципи на журналистиката? (Почтеност, коректност, безпристрастност, гпрозрачностЕ)
- Масуд Малик: Във всяко общество, теченията, вкусовете и изискванията постоянно се променят, те не са константи. С течение на времето се променят и ценностите. Пакистанската общественост не прави изключение. Що се отнася до професионализма, като журналист, аз мога да кажа, че човек с такава професия може да излезе от всякаква ситуация: ако си знае работата и е добре обучен, журналистът ще се справи с всичко. Неговата работа е да бъде обективен и да спазва нормите на журналистическата професия. В АПП винаги се стремим всичко, публикувано от нашите репортери и журналисти, да бъде в съответствие с професионалния етикет на агенцията. А той е много прост: в основата му лежи принципът, че публикуваме единствено точни и верни новини, и че спорните теми, които могат да предизвикат негодувание или насилие в обществото - особено религиозните въпроси - трябва да се отразяват много внимателно, защото всеки безотговорен ход може да има тежки последици. Това е нашият основен принцип на работа.

БТА: Как виждате бъдещето на АПП?
- Масуд Малик: АПП има много светло бъдеще. Когато агенцията е основана през 1947г., тя започва работа с една шепа абонати. Днес имаме над 500 абоната само в Пакистан. Всички вестници са наши абонати, всички новинарски телевизионни и радио канали получават материали от нас. Освен това, ние предаваме икономическа информация за бизнеса; неправителствените организации също разчитат на нас. Например организациите в сферите на здравеопазването или образованието използват АПП като основен източник на информация. Имаме голяма мрежа, над хиляда души работят за нашата информационна агенция. Централата ни е в Исламабад, но имаме клонове във всички провинции, както и регионални офиси в големите градове. Имаме сътрудници из цялата страна - това е най-голямата осведомителна мрежа в Пакистан, която предоставя новини на всичките си абонати. Освен това имаме и международна мрежа от кореспонденти в Лондон, Ню Йорк, Вашингтон, Пекин, Близкия изток и предаваме информация от всички тези световни центрове. Ние получаваме информацията от важните точки по света и после я предаваме на всичките си абонати. АПП се разраства. Вече имаме договори за информационен обмен с над 40 агенции. Обменяме новини и видеоматериали с тези агенции. Нашите новини се публикуват от тях, а това е голяма реклама за АПП. И обратното: чуждите агенции ни изпращат новини, които АПП публикува. Работим на глобално ниво. Дейността ни се развива с всеки изминал ден. Ето например, тази конференция и другите като нея са част от стратегията на АПП за развиване на глобалната ни мрежа. Ето защо поканихме директори и журналисти от световни информационни агенции да участват в този конгрес и да обсъдят възможностите за бъдещо сътрудничество.
Оптимист ли сте за бъдещето на свободните, независими медии?
- Масуд Малик: В наши дни маркетингът и финансирането силно влияят върху независимостта на медиите. И въпреки че рекламата е животворна за медиите, защото осигурява тяхната издръжка, тя същевременно ограничава независимостта на тези медии. Това е едно от големите предизвикателства пред нашата агенция. Клиентите, които рекламират и плащат за това, имат собствени комерсиални интереси и понякога се налага информационната агенция или медията да направи компромис със своята независимост и свобода, а това е проблем. И тук ключова роля играят журналистическите организации, които трябва да се борят за независимостта и свободата на медиите. /Интервю на Боряна Димитрова/ 13.05.2018
/МТ/