Интервю с кмета Николай Димитров:

Хората от Несебър обичат града си и искат да го пазят



 

* Социалната политика е приоритет на Общината

* Над 120 милиона лева са средствата, привлечени за пет години

 

Николай Димитров е роден през 1965 година. Висшето си образование завършва в Бургаския Свободен университет със специалност "Икономика и управление на туризма". Защитава магистърска степен по "Публична и териториална администрация" във Варненския Свободен университет "Черноризец Храбър". По-късно защитава и магистратура по "Екология и опазване на околната среда". Владее немски, чешки, английски и руски език. Бил е общински съветник. Заема кметския пост в Община Несебър от 2008 година.

Г-н Димитров, Община Несебър е един от безспорните лидери по отношение на социалната политика? Кои са най-големите ви постижения в тази област? Кое е водещото през последните години?

Имаме добра социална политика и Община Несебър е една от малкото в България със социална насоченост. Основното, което може да се каже е, че полагаме грижи за всички хора, които имат нужда от помощ – от най-малките до най-възрастните. Общината отделя солидни средства от собствения си бюджет за поддръжка на читалища, училища, детски градини, социални заведения. Можем да се похвалим и с дневен Център за социална интеграция и рехабилитация, в който логопеди, психолози и рехабилитатори работят с децата. Услугите там са напълно безплатни. През пролетта на тази година открихме и Център за обществена подкрепа. Основната цел на Центъра е да подобри качеството на живот на децата в семейната и социалната среда. Ние предоставяме качествени социални услуги, които отговарят на потребностите и са достъпни за всяко дете в риск и за неговото семейство. Друг пример за социално отговорната политика, която води общинската администрация, е проектът за преустройството и реконструкцията на бившия Дом за умствено изостанали деца в село Кошарица в Дом за възрастни хора. Първата копка вече е направена. Ще направим реконструкция на съществуващата сграда, след което ще започнем с изграждането на още една до нея. Средствата ще са изцяло от общинската хазна. Започнали сме изграждането на голям Културен център. Той ще се ползва от деца от школите по изкуства, ще има библиотека, театрална зала, киносалони и др. От няколко години Община Несебър отпуска финансови помощи за инвитро процедури на двойки и семейства с репродуктивни проблеми, като парите отиват директно по сметка на лечебното заведение, в което се извършва процедурата. Даваме и по 2 000 лева на всяко новородено в общината. Средната годишна сума, която отпускаме за раждаемост и инвитро процедури е 520 000 лева.

Миналата година спечелихте приза за "Най-бързо растящ град". Не изпитахте ли завист към колегата си в Бургас, чийто град стана "най-добър за живеене"?

Завист няма. Всеки град си има своя собствена атмосфера и индивидуалност. Наградите, които получава Община Несебър са напълно заслужени. Бейби бумът е свързан не само с парите, които отпускаме за новородени, но и с добрите условия за отглеждане на децата. На територията на Община Несебър има дванайсет детски градини. Насочихме усилията си в обновяване и разширяване на детските градини в Равда, Обзор, Свети Влас. Направен е основен ремонт на още три градини. Открихме и детска градина "Моряче" в най-новия и голям квартал на Несебър "Черно море". В него живеят предимно млади хора. Работим и в синхрон с всички организации – обществени трапезарии, БЧК, участваме в много проекти с Министерството на труда и социалната политика. Хората, които са родени тук, искат да работят и живеят в града си. Наблюдава се и следната тенденция – сезонно работещите, които идват от вътрешността на страната, също се заселват тук.

Как гледате на идеята детските градини в община Несебър да бъдат безплатни?

Идеята е изключително популистка. Детските градини са на делегиран бюджет. Тук поддържаме едни от най-ниските месечни такси – по 30 лева на дете. С таксите, които събираме, Общината дофинансира издръжката на детските градини. Дори парите не стигат. Градините са модернизирани, разработени по проекти за енергийна ефективност.

Г-н Димитров, Несебър е единственият български град, включен в списъка на ЮНЕСКО. Това е голяма отговорност на световно ниво. Какви мерки предприехте за съхраняването на града?

Първото е активната работа с младите хора. За тази цел създадохме инициативата "Аз живея в Несебър". С нея искаме да им покажем, че освен да обичат своя град, жителите на Несебър трябва да бъдат отговорни към неговото опазване. Инициативата "Зелен Несебър" също учи как трябва да се опазва Черноморското крайбрежие, природата, зелените площи, парковете на града. Проведохме десетки срещи с жителите на Стария град, защото е много трудно да се балансира между изискванията, които има ЮНЕСКО, и личните интереси на жителите на Несебър.

Успя ли Общината да реши проблемите, свързани с опазването на културното наследство в Стария град?

Взехме бързи и адекватни мерки. Въведохме препоръчителни стандарти за цветовете на чадъри, тенти и табели. Собствениците на заведения подмениха шарените тенти и поставиха сенници и чадъри само в един цвят. Търговците промениха рекламите на магазините – да не се натрапват, за да изпъква архитектурата. Всичко е унифицирано и съгласувано с Министерство на културата. Общината вече не издава разрешения за алейната търговия по улиците.

 

 

 

 

 

Получихте ли разбиране от вашите съграждани? Осъзнаха ли те, че мерките, които се наложиха, са в изцяло техен интерес?

Естествено. Те подкрепиха всички наши действия и доказаха, че разбират ползите от това. Важно е Старият Несебър да продължи да бъде световно културно наследство. Жителите трябваше да разберат, че в дългосрочен план е по-добре да премахнат загрозяващите реклами, сенници и търговските рафтове по стените на къщите си, които ние наричаме "сандъци". Визията на града е изцяло променена, а жителите сега имат и по-добър финансов приход.

Туристическият сезон бе поредното голямо изпитание за целия бранш. Усети ли се в Община Несебър отливът на руските туристи?

Лошите прогнози си ги правим самите ние и те идват от "големите" експерти в туризма. Дори да е имало някакъв спад, не е бил драстичен и се дължи по-скоро на административни пречки, отколкото на проблеми в туристическия продукт. Руснаците обичат България, Слънчев бряг, Несебър, Свети Влас, Обзор. Сезонът започна малко по-късно, но дори и в момента все още има туристи. През активния туристически сезон Старият Несебър се посещава от между 30 – 40 000 туристи всеки ден. Ние не наблягаме само на традиционния туризъм, развиваме и културен, и поклоннически туризъм. Стремим се да развиваме конгресен и спортен туризъм. От 6 – 7 години Община Несебър има и политика за насърчаване на вътрешния туризъм. Рекламите и мероприятията са насочени към българите, които обичат да пътуват и да откриват различни места из България. Новото в туристическата политика на Общината е, че през последните години се насочихме към индивидуалното представяне на Несебър в побратимени градове и на локални борси. Разработваме програми, с които се презентира не само градът, но и целият регион. Тази година във връзка с негативните прогнози, очаквайки отлива на руските туристи, участвахме в борса в побратимения град Хожув – Полша. Осемдесет процента от полските туристи в Несебър това лято бяха от този район. Това беше "резервна" борса, която направихме превантивно, за да можем да компенсираме спада на руските гости.

Фестивалите, които организирате спомагат ли за развитието на туристическия сезон?

Тук организираме и провеждаме много фестивали. Повечето са на самоиздръжка. Общината оказва чисто логистична подкрепа – осигуряваме зали, сцени, охрана, поддръжка. Летните фестивали внасят пари в общината и не черпят от ресурса на общинския бюджет. В Детския фестивал "Слънце, радост, красота" миналата година имаше 4 500 участника. Организираме също фестивалите "Отечество", "Радост на брега", "Съзвездия в Несебър", "Несебър – остров на изкуствата", "Несебърски накити", "Несебър без граници", рок фестивал и много други. Организираме събития, които са извън активните летни месеци, с цел удължаване на сезона. През октомври провеждаме празника на рибата "Есенни пасажи", който включва базар за риба и морски дарове, изложби на художници, дискусии на морска тематика и др. На 14 февруари, когато е „Уикенд за любов и вино – Влюбени в Несебър", хотелите и базите са на 100 процента заети. Целта е градът да бъде популяризиран и като подходяща сватбена дестинация за български и чуждестранни двойки.

Колко европейски пари успя да привлече Община Несебър през последните четири години?

По-правилно е да говорим за програмния период 2007 – 2013 година. За този период успяхме да привлечем над 120 милиона лева в общината.

 

 

 

         www.nessebarinfo.com/

 


Рубриката се осъществява с подкрепата на общините. Тя съдържа и платени публикации.