Ако България влезе в зелената зона, летният сезон ще е добър, според експерт

BOBSTH 07:35:01 23-03-2021
NT1218BO.001 07:35
Варна - туризъм - позиция

Ако България влезе в зелената зона, летният сезон ще е добър, според експерт


Варна, 23 март /Мила Едрева, Данаил Войков, БТА/
Ако заболеваемостта от Ковид-19 спадне и България влезе в зелената зона, можем да имаме добър туристически летен сезон, каза за БТА председателят на Варненската туристическа камара Илин Димитров, който е преподавател в Колежа по туризъм в града и директор на Кариерния център към Икономическия университет. Неговите очаквания са, че сезонът ще е по-слаб от 2019 година, но по-добър от 2020-а. Прогнозите са, че можем да посрещнем около 4,5 милиона чуждестранни туристи, но те ще дойдат, само ако сме в зелена зона и ваксинираме служителите в сектора, които имат желание. Стоим ли в червената зона, няма да дойде нито един гост, посочи Димитров.
Тази година никоя държава няма да рекламира море, слънце, планини и коне, а сигурност, допълни експертът. Според него шансът на нашата страна да привлече туристи е единствено, ако предлага спокойствие на гостите. Записванията така или иначе ще са от типа в последната минута, но друг вариант да се привлекат свежи пари в сектора няма, беше позицията на Димитров.
Според него, е много добре, че държавата приема като приоритет ваксинирането на работещите в туристическия сектор. По думите му, в тази сфера пряко заетите са около 150 хиляди души, с косвено заетите броят им достига около 300 хиляди. Не е проблем тези хора да бъдат ваксинирани до началото на сезона, е позицията на Димитров.
На въпрос дали самите работодатели ще избягват да назначават служители, които не са имунизирани, Димитров дава отрицателен отговор. Обяснението му е, че от една страна, ваксинацията е по желание, от друга - работодателите в сектора имат крайно ограничен избор на кадри и не могат да си позволят лукса да отхвърлят потенциална работна ръка. Тъй като няма достатъчно хора, работниците вече избират работодателя, а не обратното, смята Димитров. Според него, настоящите служители не са като тези отпреди 20 години, които са се съгласявали на каквито и да е условия. Сега кандидатите за работа са с много повече изисквания, каза Димитров. Според него, всъщност един от сериозните проблеми в сектора е, че много от работодателите не знаят как да подхождат към потенциалните служители, как да ги привличат. По думите му, липсват им идеи за утвърждаване на търговска марка сред работниците. Големите търговски вериги например имат добри практики - рекламират широко заплати, социални пакети, почивки и т.н., при хотелите няма такова нещо, те не посочват изисквания и се опитват да дават 800 лева заплата на хора с по два-три чужди езика, обясни Димитров.
Връщайки се към темата за пандемията, Димитров допълни, че на самите работодателите през това лято ще им е много трудно, ако хората не са ваксинирани. Дава пример, че ако работник в кухнята се зарази, трябва да излезе под карантина цялата смяна, без да е ясно как ще бъдат открити заместници. Абсурдно е да се правят PСR-тестове на персонала, посочи Димитров. Причината е, че още на следващия ден човекът може вече да е заразен, защото по време на смяната си е контактувал с десетки гости и други служители.
Вече са ясни правилата за експлоатация на туристическите обекти за тази година, съгласувани със Световния съвет по туризъм и със СЗО, които надграждат тези от миналата година, допълни Димитров. Според него обаче, има няколко въпроса, които все още остават без отговор. Най-важният е дали хората с поставена руска или китайска ваксина ще бъдат приемани като ваксинирани или не. Този проблем е от особено значение, тъй като у нас за сезона вероятно ще дойдат да работят служители от Азия, допълни Димитров. И уточни, че в бранша има работни места, които са крайно нежелани, например за чистачи и миячи. Украинците не искат да работят като такива, но примерно киргизи, узбеки и таджики са съгласни, обясни Димитров. Въпросът е, че тези служители, ако са имунизирани, най-вероятно ще е с ваксини, непризнати в ЕС. Като предстоящ проблем пред сектора Димитров прогнозира едновременното отваряне на много хотели и ресторанти. Според него, това ще означава за кратко време да бъдат намерени и назначени около 100 000 души, което ще е голямо предизвикателство.
Финансовите притеснения на хотелиерите също са много сериозни, допълни Димитров. Според него, за да отвори един голям хотел, трябват между 100 и 300 хиляди лева за подготовка, ремонти, купуване на храна, заплати за първия месец. Свежи пари в сектора обаче почти липсват, единственият изход е да дойдат туристи, допълни Димитров. Той припомни, че през миналата година много от хотелите изобщо не отвориха, но тази опция не е валидна за предстоящото лято. Основната причина е, че поддръжката на сградите се оскъпява изключително много. Освен това, след като отсъства от пазара толкова дълго време, хотелът на практика отпада изобщо, каза още Димитров.
Прогнозата на експерта е, че която държава възстанови туристическата си икономика по-бързо, ще успее да привлече и най-можещите и знаещи кадри. За съжаление, ние сме по-неконкурентноспособни и може да се окаже, че браншът ще е по-"обезкървен" отколкото преди няколко години, каза Димитров. Според него, все по-трудно ще разчитаме и на внос на работна ръка, тъй като на пазара редом с България търсят вече и Испания, Гърция, Турция, а заплатите у нас са значително по-ниски.
Като цяло моята прогноза за лято 2021 е, че ще имаме повече туристи от миналата година, но ще са по-малко от 2019 г., ще успеем да посрещнем гостите, но хотелите няма да са на толкова голяма печалба, а секторът ще продължи да се възстановява и през следващите две години, каза още Димитров. Неговите лични очаквания са, че технологиите няма да променят този бранш чак толкова рязко. Основният му аргумент е, че няма как да се почива виртуално. Иновациите в сектора вървят най-вече в посока продажби, рекламни дигитални турове, плащания, уреждания за екскурзии и посещения на музеи максимално удобно през телефона. За навлизане на роботи експертът е много скептичен, тъй като хората се нуждаят от човешко отношение. Неговите очаквания са, че в туризма ще се появи такъв сегмент, само че под формата на по-евтини пакети. Ако искаш робот да ти оставя хавлиите и да се оправяш както можеш, ще плащаш по-малко, другият вариант - да те обслужват хора, ще е много по-скъп, така както в индустрията ръчната изработка е много, много по-качествена и ценна, смята Димитров.
За обучението на бъдещите български кадри в туризма експертът е оптимист. Казва, че Варненската камара и Икономическия университет, в партньорство с частния бизнес, са стартирали нов 5-годишен проект в помощ на повишаване на квалификацията на служителите. У нас има хотели, които предлагат продукт на световно ниво и точно те се включиха в тази програма, каза Димитров. По думите му, вече е започнала изработката на около 300 видеа, които показват световните стандарти как се обслужва гост от кацането в страната до излитането му. Записите представят изискванията за обслужване на всички нива - кухня, сервиз, почистване, анимация. Глас зад камера обяснява подробно какво и как трябва да прави служителят, като филмите ще са със субтитри на руски език.
Обучителните видеа ще бъдат предоставени и на всички училища, в които има паралелки, свързани с туризма, допълни Димитров. По думите му, на всеки 10 дни в Икономическия университет във Варна ще гостуват хората, които са снимали видеа. Разговорът ще се излъчва онлайн, като експертите ще отговарят и на въпроси.
/НТ/