За пловдивските учители е било много лесно да минат на дистанционно обучение, твърди преподавателят по история Евелина Раднева

За пловдивските учители е било много лесно да минат на дистанционно обучение, твърди преподавателят по история Евелина Раднева

BOBSTH 06:33:01 23-05-2020
DI1844BO.001 06:33
Пловдив - учители - иновативно обучение

За пловдивските учители е било много лесно
да минат на дистанционно обучение, твърди преподавателят по история Евелина Раднева


Пловдив, 23 май /Дима Шопова, БТА/
В навечерието на един от най-българските празници - 24 май - Денят на славянската писменост и българска култура репортер на БТА разговаря с Евелина Раднева, преподавател по история в СУ "Черноризец Храбър" Пловдив,за дистанционното обучение на децата, наложено заради пандемията от коронавирус, за доверието между ученици и учители, за мястото на родителите във веригата на образователния процес.
По думите на Раднева за екипа на СУ "Черноризец Храбър" е било много лесно да преминат на дистанционно обучение, тъй като от три години се обучават как да трансформират учебния си процес. От три години в община Пловдив учителите са доста по-облагодетелствани в сравнение с всички останали, защото общината е разработила две програми, първата от които е "Училища в облака и иновативни училища" и по която заедно с Центъра за иновативно обучение са обучени стотици учители.
Ние преминахме през инструментите на Гугъл и "Гугъл Джи Суит" е система за образование, която дава възможност на децата и учителите да влизат в контакт не само по време на учебен процес, но и извън това, когато децата са си вкъщи, допълва Раднева. Според нея децата се обучават през инструментите на Гугъл, както да усвояват материала, така и да се научат да бъдат креативни, да работят в екип, да създават социални умения, да представят идеите си, да търсят нови и да ги анализират.
Учителят не е вече единственият източник на знания и ако искаме децата да не се съпротивляват на нашето обучение, трябва да влезем в "обувките им", в устройствата им и да ги накараме с тях да си сътрудничат и да работят, подчерта историкът.
Когато трябваше да направим първите си задания беше много лесно - имахме облачните технологии и нашите деца работят по модела "едно към едно" - имат собствени устройства и те разполагат с тях и вкъщи, обяснява Евелина Раднева.
Дистанционното обучение Раднева определя като обучение в една интерактивна и една дигитализирана среда, за което през последните три години децата са били обучени и им е било лесно. Тя допълва, че тази среда е защитена от сайтове, които не трябва да се отварят, среда, в която децата използват устройствата си само за учене и администраторът следи за това. Преподавателят не скрива, че в случая ролята на родителя е много важна. По думите й обаче този начин на обучение не ощетява детето, а го кара да бъде по-активно, а учителят има обратна връзка с него, с родителя и може да вижда добрите му работи, неговият напредък. Родителят може да участва в процеса, но не и да му напише домашната, а да го стимулира да го направи сам. Нашата цел е децата да се стимулират да участват и да учат, а не да са пасивни слушатели в учебния процес. Има деца, които във физическите часове, заради особености на характера, не се включват активно, но когато вниманието е индивидуално на учителя през устройството - децата сякаш се разтварят, коментира Раднева.
За децата, които са на индивидуална подготовка и за тези, които боледуват, дистанционното обучение е много добър вариант, отбеляза Раднева. Връщането обратно в училище се надява да стане с поуката от онова, което са правили през тези два месеца и повечето учители да се убедят, че когато работят през инструментите на "Гугъл Джи Суит", когато правят проекти и когато наистина работят в дигитализирана среда, но не само като устройство, а когато са накарали детето през него да участва в системата.
По повод празника Евелина Раднева поздравява всичките си колеги, заради неимоверните им усилия да се пренастроят за много кратко време за новия начин на работа и да им каже, че това е първата стъпка. По думите й има много възможности, които учителите могат да използват, за да станат по-добри и да бъдат менторите на децата в образованието, да спечелят доверието им с начина, по който преподават. Пожелава им още здраве и издръжливост, заради предстоящите трудни моменти, да са по-борбени и настоятелни и да защитят онова, което правят и носят в сърцата си като любов към децата.
Раднева е сигурна, че българското училище ще се справи, независимо какво се случва около нас. Здраве пожелава и на учениците,като им препоръчва да вярват повече на учителите си и да се стремят към удоволствие от ученето и науката.

/АМ/
/ДИ/