Ученици от Благоевград задаваха репортерски въпроси и разпознаваха фалшиви новини

Ученици от Благоевград задаваха репортерски въпроси и разпознаваха фалшиви новини

BOBSTH 17:11:31 07-12-2018
IS1710BO.008
Благоевград - ученици - кариера

Ученици от Благоевград задаваха репортерски въпроси и разпознаваха фалшиви новини


Благоевград, 7 декември /БТА/
Седмокласници от училище "Димитър Талев" в Благоевград задаваха репортерски въпроси и разпознаваха фалшиви новини в час на класния ръководител.
От журналист в национална медия те научиха за особеностите на репортерската работа и за това защо "Светът се дели на журналисти и други".
С точна и безпристрастна информация репортерът не създава проблеми, а помага те да се разрешават. Той не може да знае всичко, но открива компетентни събеседници, чрез които да обясни това, което се случва. От умните въпроси към тях зависят добрите отговори. В часа по кариерно ориентиране, който този път беше за журналистиката, учениците обсъдиха също и това, че новините не са нито само лоши, нито само добри и че ги има във всички области на живота.
Момчетата и момичетата от 7-ми Г на Трето основно училище се интересуваха и как се разпознават фалшивите новини. Според класната им ръководителка Ваня Крънджилска това разпознаване - често трудно и за възрастните, е много важно за тях, защото растат все по-натоварени с информация. Ако тя е подвеждаща, обърква правилните им преценки и действия.
Седмокласниците стигнаха до заключението, че на фалшивите новини помагаме и ние, когато ги приемаме безкритично. Вместо прибързано да напишем коментар под тях, по-добре да проверим имат ли източник и доколко сигурен е той, отбелязано ли е някъде, че четем измислица, а ако сме разбрали, че информацията е фалшива, да го споделим. Да потърсим и други сведения по темата. Ако една новина наистина е важна и интересна, няма как да не е съобщена в известните медии.
Учениците се запознаха с правилата на националната информационна агенция на България, която тази година навърши 120 години.
Те откриха разликите между факти и мнения за тях, слухове и твърдения, разбраха, че в спорна ситуация е задължително да се потърси втора страна. Недостоверната информация, която може да не е изцяло фалшива, но да е преувеличена, тенденционно подбрана, едностранна и манипулативна, създава един паралелен свят, в който лесно може да се изгубим. Дали ще се подведем лесно, зависи от информационната ни култура и критично мислене.
В урок за професионалното репортерство учениците се съгласиха, че дори и да не започнат след време да пишат като журналисти, могат да бъдат мислещи хора, подготвени читатели, зрители и слушатели. Те се убедиха, че изискванията към необходимата ни информация са същите както и преди сто години - "да развива вкуса и сърцето" и да предлага "достатъчно вещество за развитие на истината и морала".
В часовете по кариерно ориентиране учениците се срещат с хора с различни професии, за да изберат по-лесно в бъдеще своята.




















/ИС/